Lotnisko Chopina, Modlin i Radom obsłużą ruch na Mazowszu do czasu CPK
"CPK staje się wreszcie profesjonalnym, realistycznym programem inwestycyjnym, dopasowanym do potrzeb transportowych kraju i uwzględniającym realia budżetowe państwa" - powiedział w czwartek podczas posiedzenia sejmu wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu do spraw CPK, Maciej Lasek.
Wyszczególnił, że Lotnisko Chopina w Warszawie po rozbudowie, która ma zakończyć się w 2029 r. powinno osiągnąć przepustowość na poziomie 28-30 mln pasażerów i "móc wraz z innymi portami na Mazowszu obsłużyć ruch lotniczy do czasu otwarcia nowego lotniska centralnego". Powiedział też, że "bardzo prawdopodobne wydaje się" przeznaczenie CPK jako krajowego hubu lotniczego, skoncentrowanie lotniska w Modlinie na obsłudze ruchu niskokosztowego i przeznaczenie lotniska w Radomiu dla ruchu czarterowego.
Wcześniej w czwartek Lasek w Studiu PAP przekazał, że CPK w obecnym wariancie przewiduje obsługę 34 mln pasażerów rocznie, ale potencjalna przyszła rozbudowa centralnego lotniska może pozwolić na obsługę "nawet do 60 mln pasażerów" rocznie. "Jest przewidziane nawet dobudowanie trzeciej drogi startowej, w tej chwili w zasadzie nie widzimy takiej potrzeby, ale rezerwa jest. (...) Te 60 mln to oczywiście perspektywa naprawdę wielu, wielu lat do przodu, ale z drugiej strony biznes lotniczy wiąże się z wieloma ryzykami. Dziś nie wiemy, jak będzie wyglądała światowa czy europejska polityka klimatyczna i jak to wpłynie na ruch lotniczy" - wyjaśnił pełnomocnik rządu do spraw CPK.
Jak wynika z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w 2023 r. polskie lotniska obsłużyły 52,2 mln pasażerów, czyli o 6,5 proc. więcej niż w przedpandemicznym 2019 roku, kiedy to liczba pasażerów sięgnęła prawie 49 mln. To również o 27,4 proc. więcej niż w 2022 r., gdy liczba pasażerów polskich portów wyniosła prawie 41 mln. Liczba operacji pasażerskich w 2023 roku wyniosła z kolei 379,8 tys. i była mniejsza od notowanej w 2019 roku o 5,2 proc., natomiast przewyższyła wynik z 2022 roku o 16 proc.
Najwięcej pasażerów w 2023 r. obsłużyły porty lotnicze w Warszawie, Krakowie i Gdańsku: Lotnisko Chopina w Warszawie obsłużyło 18,5 mln pasażerów, Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice – 9,4 mln pasażerów, a Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy – 5,9 mln pasażerów.
W maju br. na Lotnisku Chopina w Warszawie odprawiono 1 mln 843 tys. 828 pasażerów, co oznacza, że był to najlepszy maj w całej, ponad 90-letniej historii stołecznego portu - podał port w połowie czerwca. W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2024 r. z usług warszawskiego portu skorzystało ponad 7 mln osób. Z lotniska Warszawa-Modlin w maju br. skorzystało 276 tys. 397 pasażerów, a od stycznia do maja br. - prawie 1,18 mln osób. Lotnisko Warszawa-Radom od kwietnia 2023 r. do kwietnia 2024 r. obsłużyło z kolei ponad 130 tys. pasażerów.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma zostać wybudowany Port Lotniczy, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać do 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe. Spółka CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, jest zaliczona do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.
Lotnisko Chopina w Warszawie to największy port lotniczy w Polsce, który - według prognoz - w całym 2024 r. odprawi 20,5 mln pasażerów, czyli około 10 proc. więcej niż rok wcześniej. Stołeczne lotnisko ocenia, że po raz pierwszy w historii przekroczy barierę 20 milionów osób odprawionych w ciągu 12 miesięcy. Rozpoczęcie rozbudowy lotniska planowane jest na 2026 r., a całkowite oddanie inwestycji do użytku na sezon letni 2029 r.
Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin znajduje się 37 km od centrum Warszawy, w pobliżu drogi ekspresowej S7 i linii kolejowej Warszawa-Modlin. Lotnisko obsługuje m.in. regularne rejsy Ryanaira. Pod koniec kwietnia br. Maciej Lasek poinformował, że rząd planuje rozbudowę Portu Lotniczego Warszawa-Modlin do przepustowości 10 mln pasażerów. Dodał, że do lotniska "za chwileczkę" będzie dojeżdżała kolej.
Port lotniczy w Radomiu rozpoczął działalność w maju 2014 r. Przez krótki czas loty z tego miasta odbywały się m.in. do Rygi, Berlina, Wrocławia i Lwowa. Po ogłoszeniu przez sąd w 2018 r. upadłości prowadzącej lotnisko miejskiej spółki Port Lotniczy Radom, lotnisko kupiły Polskie Porty Lotnicze i wybudowały je prawie od nowa. Pierwszy lot z nowego portu odbył się pod koniec kwietnia ub. roku. (PAP)
Autor: Bartłomiej Pawlak
bpk/ malk/